Los Múltiples

Los Múltiples — 2009

A photograph simplifies the visible reality, freezing in time only one of the possible truths. A photograph dissects a continuity, causing ambiguity.

In Los Múltiples, 11 seemingly identical portraits speak of the deconstruction of personality, inviting us to reconstruct it as a unit.

 

In her installation Los Múltiples, María Platero represents the invisible layers that form the individual, deconstructing his so-called unit. Man, reflecting about himself, is visually identified with the image that he sees in the mirror and conceptually with the synthesis that derives from his process of self-knowledge.

This simplified self corresponds to the portrait of the woman photographed; however, the succession of practically equal images implies that to understand her identity, all strata must be taken into account. Only then does the image gain true corporeity.

On the other hand, the transparency granted by material and emphasized by the back lighting, allows the spectator to penetrate with his gaze up to the last print, a metaphor of the porosity of the layers that cover us.

Nerea Ubieto

 

Installation. 11 photographs / duraclear (50 x 40 cm) and studio lighting. Dimensions variable.

Los Múltiples — 2009

Una fotografía simplifica la realidad visible, congelando en el tiempo tan sólo una de las verdades posibles. Disecciona una continuidad, produciendo ambigüedad.

En Los múltiples 11 retratos idénticos en apariencia, como capas de una cebolla, nos hablan de la deconstrucción de la personalidad, invitándonos a reconstruirla como unidad.

 

En su instalación Los múltiples, María Platero representa las capas invisibles que forman al individuo, deconstruyendo su supuesta unidad. El hombre, al pensarse a sí mismo, se identifica visualmente con la imagen que ve en el espejo y conceptualmente con la síntesis que deriva de su proceso de autoconocimiento.

Este yo simplificado se corresponde con el retrato de la mujer fotografiada; sin embargo, la sucesión de imágenes prácticamente iguales nos da a entender que para comprender su realidad identitaria hay que tener en cuenta la totalidad de los estratos. Sólo así la imagen cobra verdadera corporeidad.

Por otro lado, la transparencia otorgada por el material y enfatizada mediante el golpe de luz trasero, posibilita al espectador penetrar con su mirada hasta la última lámina, una metáfora de la porosidad de las capas que nos cubren.

Nerea Ubieto

 

Instalación. 11 fotografías en papel duraclear (40x50cm) pendientes de rieles y foco de estudio. Medidas variables.